[Gammalt inlägg] SJ, SJ gamle vän? Nja....

När jag åkte till Örebro i mitten av juli åkte jag tåg en längre sträcka för första gången i mitt liv. Arton timmar skulle det ta, men folk åker ju tåg hela tiden och jag hade begärt ledsagning och allt vid bokning, så jag trodde inte att det skulle bli några problem. Ack vad jag bedrog mig.

Vagnen jag skulle åka i var hög (ingen hiss eller ramp så långt ögat kunde nå) och för smal för att min rullstol Julius skulle rymmas (eller ens komma in i vagnen), så han fick åka godsvagn och jag gick på toaletten en gång på arton timmar (eftersom toaletten låg i andra änden av vagnen)... Och jag tog mig av förståeliga skäl inte till bistrovagnen heller.

Väl framme i Örebro hjälps tågpersonalen och taxichauffören som ska ledsaga mig åt med att få av mig och mitt bagage, och "ju fler kockar desto sämre soppa," som det brukar heta. Min resväska, med 95% av mina kläder (ja, allt utom några t-shirts, linnen, pyjamas och underkläder), alla mediciner och min necessär - sammanlagt saker till ett värde av över 4000 kr - glöms kvar på tåget.

Över 20 telefonsamtal till SJ följde, men väskan kunde inte hittas. Jag fick köpa ersättningskläder på Myrorna och KappAhl (jag som packat ner mina favorikläder eftersom jag skulle på Stockholm Pride) och toalettartiklar vilket totalt kostade över 1700 SEK.

Hemresan gick mycket bättre, även om rullstolen inte rymdes i min kupe eller korridoren så var den i alla fall i samma vagn och jag hade snälla medpassagerare och familj som hjälpte mig av tåget). Men väskan hade SJ fortfarande inte koll på var den var. Men jag kollade Bagports hemsida (det är de som har hand om SJ:s upphittade bagage) då och då sedan jag kommit till Örebro, och det visade sig i mitten av augusti att min väska hade återfunnits - jag blev alltså inte kontaktad utan upptäckte det när jag gick in på hemsidan igen. Sedan fick jag betala 520 SEK i förskott för att få tillbaka väskan. Den 25 augusti - över en månad efter att den "försvann" - var den äntligen hemma igen. Inget saknades, tack och lov.

Nu har jag reklamerat resan hos SJ, och vi får se vad de säger. Förhoppningsvis får jag ersättning för mina utlägg och kompensation för de besvär deras bristande service har inneburit. Och jag åker med SJ till Örebro igen redan i oktober....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0