Mångfald

Igår skrev jag följande på Facebook: "Jag har så många idéer som jag vill jobba med, men vet inte hur jag ska få ihop dem till något. Eller ens hur jag ska fixa att både starta och slutföra arbetet med dem.... Jag måste nog hitta folk att brainstorma med!"

Så är det ofta - för att inte säga hela tiden - för mig. Jag har massor med idéer, men har svårt att få dem påbörjade och genomförda. Dessutom har jag en tendens att glömma bort dem om jag inte påbörjar, eller i alla fall skriver ner, dem på en gång.


En av dessa idéer är mångfaldsarbete och inkludering. Jag vill arbeta, både ideellt och professionellt, för ett mångfaldssamhälle. För mig är mångfald mycket mer än olika kön (läs "män och kvinnor"), åldrar och nationaliteter. I "mitt" mångfaldsbegrepp ingår bland annat följande:

  • funktionalitet (det vill säga, folk med olika funktionsförmåga: funkisar, ofta felaktigt kallade "handikappade" eller "funktionshindrade", av olika slag, och ickefunkisar, de som tillhör funktionsnormen) 
  • religion (olika sorters kristna, olika sorters muslimer, wiccaner, icke-troende, osv.)
  • sexuell läggning (hetero-, homo-, bi-, pan-, asexuella, osv.)
  • könsidentitet (man, kvinna, intergender, transgender, osv.)
  • utseende
  • politisk åsikt
Jag vill förmedla att alla är lika värda, att det inte finns något "vi och dem", utan bara "vi", och att vi tillsammans kan skapa en bättre tillvaro för oss alla. Håller du med? Då kanske du vill jobba med mig? Hör av dig till mig i så fall! :)
 
Kom ihåg: Det finns bara en av dig. Du är en del av mänskligheten, men du är unik! Den enda som är expert på att vara du, den enda som kan vara du, är du! 

Du har en otrolig utstrålning som berör och påverkar andra positivt. 
 
Glöm aldrig det.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0