Tänk på dig själv i helgen

Efter en månads (!) bortavaro är jag nu tillbaka igen. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge till nästa gång!
 
En kollega till mig sa idag att samhället har blivit så mycket hårdare nu, att vi är så fokuserade på oss själva att vi inte har energi att se andra. Visst kan det kännas så ibland?
 
Men finns det något att göra åt det, då? Det tror jag. Om vi ger oss tid och energi att må bra i oss själva, blir det lättare att se andra. Då kan vi också ge andra möjlighet att se oss.
 
Samtidigt har vissa en sådan vilja att se och hela andra, att vi glömmer bort oss själva. Att oroa sig för någon kan bli oss övermäktigt. Vår kärlek till, vår omtanke och oro för andra gör att vi inte mäktar med att se till våra egna behov. Medvetet eller omedvetet "gömmer" vi oss från att jobba med oss själva genom att hjälpa andra. Det kan fungera bra för stunden, men inte i längden.
 
För att kunna hjälpa andra, måste du hjälpa dig själv.
 
- Lyssna på dig själv.
- Ta hand om dig själv.
- Förlåt dig själv.
- Älska dig själv.
 
När du gör det, kan du hjälpa andra. Nu menar jag inte att du ska leva ett egocentriskt liv där du sätter dig själv över och framför alla andra, men att du ska acceptera dig själv, att du har fel och brister att jobba med, och att det är okej. Du är värd att älska. Det är inte lätt, utan en livslång process där du ibland tar ett steg fram och två tillbaka. Men det är bara att fortsätta - du har hela livet på dig!
 
Glöm inte bort att det finns någon som älskar dig, även om det kanske inte alltid känns så. Men den allra viktigaste kärleksrelationen är den till dig själv.
 
 
Hoppas du får en lugn och kärleksfull helg!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0