[Gammalt inlägg] Kvinnor i kostym och män i kilt, är de också konstiga?

David Carradine hittad död - i kvinnokläder. I princip så skriver Aftonbladet idag - och det stör mig.

Inte för att det är något fel i att biologiska män bär kläder som traditionellt sett bärs av kvinnor, tvärtom, men sättet de levererar "nyheten" på känns olustig. De skriver bland annat han "var utklädd till kvinna när han hittades död". Hur vet de det? De thailändska myndigheterna är inte mycket bättre, de säger att "(e)n teori är att han utförde en avancerad sexlek som gick snett". Jag antar att de syftar till autoerotisk asfyxi - i folkmun kallat "strypsex".

Om han inte hade varit klädd i "kvinnokläder," haft "kvinnliga underkläder" på sängen och haft på sig en "kvinnlig peruk" som Aftonbladet kallar det, hade myndigheterna och media fortfarande kallat det "en avancerad sexlek som gick snett"? Jag vet inte, och egentligen så spelar det inte så stor roll i sammanhanget. Men att de får det att låta som att det skulle vara konstigt att vara klädd i kläder som traditionellt sett bärs av det motsatta biologiska könet, det stör mig verkligen.

Jag vet att jag läst om könsbestämda kläder i Trollhares blogg, men naturligtvis hittar jag inte inlägget nu. Men det gör inget, för hela hans blogg är mycket läsvärd.


Kommentarer
Ylva

Jag vet att det är lite oartigt att kommentera på ett så här gammalt inlägg men jag kunde inte låta bli.



Det märkligaste är nästan att när en man bär "kvinnokläder" är det anmärkningsvärt medan nästan alla "manskläder" är mer eller mindre könsneutrala.

2010-03-18 @ 12:46:29
URL: http://integralkalkyl.blogspot.com/
C. D. Lind

Jag håller med dig!



Ja, inte om att det är oartigt att kommentera på gamla blogginlägg - jag har ju kvar bloggen även om jag numera bloggar annorstädes - utan att det är konstigt att kvinnor får bära "manskläder" utan att det är konstigt alls. Det gör det svårare att komma ut som ftm-transvestit, tror jag. I alla fall var det så det kändes för mig.

2010-03-18 @ 13:03:06
URL: http://dq.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0