[Gammalt inlägg] "Spira?! Du menar väl inte på fullt allvar att du använder spira i granen?!"

Att spela tomten (artikel med bild - den femte i bildspelet - här, förbereda inför jul (jag tror att jag bara har fem julklappar kvar att köpa nu) och försök att inte låta infektionen jag kämpat med i flera veckor få fäste, försök som fär närvarande misslyckas, har hållit mig borta från bloggandet igen. F'låt. Sen så hann jag inte skicka några julkort i år, men kanske jag kan skicka något senare?

Jag fick ett mail idag med ett frågeformulär (jultema), och tänkte att det kunde vara kul att svara på.

1. Omslagspapper eller presentpåsar?
Omslagspapper, trots att min familj retar mig för min bristande inslagningsförmåga.

2. Riktig gran eller plastgran?
Plastgran. Jag växte upp med plastgran och det är mycket mindre jobb med en. Eller ja, det tror jag i alla fall.... *sneglar på pappsen som varje år får äran att sätta ihop granen*

3. När sätter du upp granen?
Så fort som möjligt. Hade velat få upp den i början på november, men väntade till efter skyltsöndagen.

4. När tar du ner den?
Omkring trettondagen.

5. Gillar du äggtoddy?
Jag har inte druckit det så ofta, så jag minns inte riktigt....

6. Favoritjulklapp du fick som barn?
Nallen jag fick min första jul. Han har varit med mig på något sätt sedan dess. Nu bor han uppe på en bokhylla i mitt sovrum.

7. Svåraste personen att handla julklapp till?
Min svåger. Jag menar, kolla bara vad han önskar sig!

8. Lättaste personen att handla julklapp till?
Mamma. Hon säger alltid olika saker till olika människor.

9. Har du en julkrubba?
Nej. Jag hade det förr, men inte längre.

10. Julkort met snigelpost eller e-post?
Jag föredrar att skicka och få snigelpost, men vanligtvis gör min brist på planering och pengar att jag väntar tills det är för sent...i år är inget undantag.

11. Värsta julklappen du någonsin fått?
Vanligtvis är jag tacksam för allt jag får, men boken "Timmarna" översatt till svenska som jag fick av min chef en gång var ingen höjdare.

12. Favorit-julfilm?
Mupparnas julsaga, The Holiday, Love Actually, Elf, The Santa Clause, Ensam Hemma, Grinchen...jag tror inte att jag kan lista färre favoriter är så....

13. När börjar du julhandla?
Omkring skyltsöndag. I år var jag sen, och jag är inte klar än...har lyckats bli förkyld också, men jag hoppas vara klar på måndag. I värsta fall tisdag.

14. Har du någonsin återanvänt en julklapp?
Ja, det har jag. Och om den kan glädja någon annan mer än mig så tycker jag inte att jag borde behöva skämmas. Det är väl ändå tanken som räknas och inte värdet i pengar?

15. Favoriter på julbordet?
Oj. Det är mycket det. Lax, fårfiol, löjrom, sillsallad, ägg med kaviar, revbensspjäll, prinskorv, havrekex, julmust.... Och varför har jag Fredrik Birgings röst i huvudet och väntar på att Anna Skipper ska ringa på?!

16. Ljus på trädet?
Jag blev lite fundersam och undrde vad människan egentligen menade med frågan, särskilt när jag läste svaret om vita eller blå.... Men originalet skrevs av en amerikan, så det var inte riktiga vs. plast det handlade om.... Jag kör med vanliga vita plastljus med genomskinlig lampa.

17. Favoritjulsång?
"Christmas is now drawing near at hand" (Steve Winwood), "Things I want" (Sum 41 ft. Tenacious D), och Straight No Chaser's julmedley:



18. Resa eller stanna hemma?
Jag ska till min syster cirka 10 minuter härifrån med bil.

19. Ängel eller stjärna på toppen av granen?
Jag har SPIRA.

"Spira?! Du menar väl inte på fullt allvar att du använder spira i granen?!"

"Spira, det är bara för kärringar."

(Lars Vegas Trio, Julefriden sänker sig)

20. Öppnar du julklapparna för eller efter Kalle Anka? (Originalfrågan löd "Open the presents Christmas Eve or morning?" men den kändes inte så relevant)
Jag brukar öppna nåt paket hemma, men de flesta efter Kalle.

21. Jobbigast den här tiden på året?
Julklappshandel. Mycket stressigt.

22. Favoritfärg eller tema i julgranspyntet?
Jag gillar fortfarande änglar i granen.

23. Favorit på julbordet?
Kära nån, det finns så mycket gott! Fårfiol, torkat renhjärta, sillsallad, löjrom, revbensspjäll, prinskorv, kaviarägg....

24. Vad önskar du dig i julklapp i år?
Eftersom ett jobb inte är särskilt troligt att hitta under granen så är biobiljetter aldrig fel!

25. Vem är det mest troligt att de svarar på det här?
Någon som skjuter upp saker lika mycket som jag gör? ;-)

26. Vem är det minst troligt att de svarar på det här?
De som tycker det är fjantigt.

27. Vad är du mest tacksam för i år?
Att jag fortfarande är med, fortfarande hbt...nej, vänta, så var det ju inte.... *ler* Men definitivt att jag fortfarande lever och inte är på sjukhus eller fattighuset.


Kommentarer
Carola L

Jag har då också spira!



Favoriter på julbordet?

Oj. Det är mycket det. Lax, fårfiol, löjrom, sillsallad, ägg med kaviar, revbensspjäll, prinskorv, havrekex, julmust....



Ja, sillsallad, fårfiol, löjrom, ägg med kaviar blir det inget av på årets julbord - inte om du inte fixar det själv hehe



Jag har handlat för julafton idag.....

2008-12-20 @ 18:22:34
URL: http://mammamuh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0