Böcker är kompisar

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Min sockerdetox avbröt jag, då jag inte kände att jag var redo att hantera de biverkningar som jag fick. Det går fler tåg.
 
Fördelen med det är att jag mår bättre. Nackdelen är att jag mår sämre. Nu vet jag inte om mina ömmande leder egentligen har med sockerkonsumtion att göra, men om det har det så är det så. Jag försöker i alla fall att inte äta så mycket tillsatt socker eftersom jag känner att jag inte mår bra av det.
 
Min onda kropp säger att det inte blir att fara på kommunfullmäktige idag. Det finns tillfällen då jag inte lyssnar på min kropp, men idag är inte en sån dag. Antingen har jag så ont att jag blir distraherad av värken, eller så äter jag piller så att jag blir lullig i huvudet. Jag har ju tillräckligt svårt att hålla koncentrationen utan piller. Inte direkt optimala val när en ska ta beslut för kommunens innevånare, alltså.
 
Jag vet inte än om jag ska jobba idag. Jag tänkte avvakta lite och se hur jag känner mig närmare 10. Det är naturligtvis inte optimala förhållanden för att sitta på kontoret heller. På tal om kontoret så finns det lite olika jobblösningar som diskuteras, men inget är klart på långa vägar. Men det känns i alla fall som att jag är på väg någonstans, och att både resan och målet är något positivt.
 
 
Det känns viktigt att fokusera på det positiva. Jag och Mia håller på att läsa Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs - en bok jag vann i en tävling för ett tag sedan. Den är jättebra och spännande! Nu har vi mindre än 100 sidor kvar, och det är nästan så att vi inte vill att den ska ta slut. Samtidigt vill vi ju veta vad som händer härnäst!
 
Sen har jag kommit igång med några andra böcker också, och har bland annat läst ut Fjärilen i glaskupan av  Jean-Dominique Bauby. Mycket intressant bok. Väntar också på en bok jag vunnit i en utlottning på Goodreads - A Weak American in Russia & Ukraine: Adventures & Misadventures Living among the Natives av Walter Parchomenko. Vi får se om jag lyckas nå mitt mycket sparsamma mål på 20 lästa böcker i år, just nu är jag halvvägs och har väl en handfull påbörjade böcker. Hösten är ju här, så det ska väl inte vara helt omöjligt att nå det målet. Det är så himla roligt att läsa! Konstigt att jag envisas med att glömma bort det hela tiden.... 
 
På tal om böcker så ska Mig äger ingen av Åsa Linderborg filmas i höst. Utanför vår lägenhet! :D Vi ska på informationsmöte i kväll, så får vi se vad de säger. Ingen på området kommer att filmas, men vårt köksfönster och vår balkong kommer att synas. Yay! Det känns jättespännande. Att vi får börja julpynta i november är ett stort plus! :D Nu ska jag bara se till att läsa boken också. :)
 
Dagens affirmationer:
  • Var rädd om dig själv - lyssna på kroppen, sinnet och själen och berika dessa med det som gör dig glad, lugn och tillfredsställd.
Jag försöker göra det. Att byta jobb är en konsekvens av det. Jag har en arbetsplats jag skulle vilja jobba på, men det är långt ifrån klart. Men jag har börjat hålla tummarna redan nu. Det kan inte skada. 
  • Jag har en stark Inre glöd och drivkraft.
Ibland så tvivlar jag på det. Men det är faktiskt så. Om jag inte hade det så skulle jag inte få något gjort över huvud taget, med eller utan dysexekutivt syndrom.
  • Jag spelar en viktig roll i många människors liv.
Det där är en sak som jag har haft svårt att förstå, men visst är det så. Det finns många människor som spelar en viktig roll i mitt liv, och då är  det ju inte helt omöjligt att jag gör det i andras liv. Att komma till den insikten är en skön känsla.
  • Jag är kärleksfull och respektfull.
"I alla fall kärleksfull" säger Jante. Visst försöker jag visa andra respekt, och lyckas för det mesta, men ibland är det inte så lätt. Det får jag jobba på.
 
Så länge vi inte står stilla och stampar på samma ställe, missnöjda med var vi befinner oss, så är det bra. Intentionen att leva det liv du vill är en början. Utan vetskapen om att du vill göra en förändring är det väldigt svårt att genomföra en. Det gäller bara att fortsätta, även om det känns tungt. Du är inte ensam!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0