Sugar sugar, you've got me wanting you

Varför gör och äter vi saker som vi inte mår bra av? Varför låter vi bli att äta och göra saker vi mår bra av?

 

Jag tror att det finns många svar på de frågorna, men här är mitt svar:

 

Vi gör och äter saker som vi inte mår bra av därför att vi intalar oss att de är roligare/godare/trevligare än de saker och den mat som vi mår bättre av. Aktiviteter och mat som är bättre för oss tycker vi är tråkigare/sämre/otrevligare än de saker och den mat som vi mår dåligt av. Dessutom är det lätt att tänka men alla andra kan och får ju - även om vi innerst inne kanske vet att det inte är sant.

 

 

Jag har varit det som ansetts överviktig i största delen av mitt liv. På grund av mitt medfödda ryggmärgsbråck rör jag mig i allmänhet mindre än normpersonen, men äter ändå lika mycket – eller mer – än folk som går. Jag äter gärna kolhydratrik mat (PASTA! Pommes frites! Bröd!) och saker med socker (mjölk, frukt, läsk, godis, chips, ostbågar). Detsamma gäller mitt dryckesintag (Cola….). Även om jag länge vetat att det inte är bra för mig har jag inte velat ta itu med det, i alla fall inte under en längre period. Orsaken till det är men alla andra kan och får ju, kombinerat med vad jag tror är ett sockerberoende. Jag vet att sockerberoende är omtvistat, men du kan läsa mer här.

 

Kombinationen av mitt mer stillasittande liv, felaktig kost och sockerberoende gör att jag inte mår särskilt bra fysiskt. Ibland reagerar jag mycket negativt på vissa saker jag äter, även om jag flera gånger tidigare kunnat äta dem utan problem. Egentligen vet jag ju vad jag borde göra  - ändra mitt beteende. Det är inte gjort i en handvändning, men jag hoppas att jag ska kunna stanna kvar på den rätta vägen. Har du några tips till mig så tar jag gärna emot dem. Jag fick tips på vad jag borde äta när jag såg Du är vad du äter härom dagen, och de finns att läsa här.

 

För mer information om sockerberoende kan jag rekommendera boken Sockerbomben: bli fri från ditt sockerberoende av Pia Nordström och Bitten Jonsson (den senare är den som skrivit informationen om sockerberoende ovan).


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0