[Gammalt inlägg] Ett hisskeligt problem

Sahar sitter fast i sin lägenhet i en vecka medan hissen byts ut.

Jag hade möjlighet att fixa ett alternativt boende nu i november när hissen i min uppgång byttes ut, men det är ändå frustrerande. Och det har krävts några mindre justeringar efter de två stora avstängningarna på 2-3 dagar som inte aviserats på förhand, så en dag kom jag en halvtimme för sent till jobbet (jag bor 5-10 minuter bort).

Naturligtvis är det bra att hissar byts ut, men information om hissbyten måste gå ut i god tid, vara korrekt och detaljerad, och som hyresgäst tycker jag man ska kunna kräva hyreslättnad eller, där det är möjligt, en alternativ bostad.

När jag ringde min hyresvärd om eventuell hyrselättnad sa personen jag pratade med:

"Ja, om jag varit handikappad hade jag då inte haft några problem med att stanna i lägenheten ett par dagar."

Om jag inte hade blivit så chockad hade jag kanske kommit på något intelligent att säga, men ibland blir jag bara så paff av vad människor egentligen säger till mig. Det får mig att tänka på hur affärsinnehavare försöker lägga ansvaret på någon annan när det gäller att göra affärslokaler tillgängliga, exempelvis för kunder som använder rullstol.

De tror att fastighetsägaren ska kunna få pengar från kommunen för anpassning, men det är flera år sedan ansvaret lades över på affärsinnehavarna att se till att det fanns utrymme i budgeten för anpassning.... Och de ber ofta mig som kund prata med fastighetsägaren - varför ska jag göra det? Har de verkligen en så dålig relation till sin hyresvärd?

Men med tanke på hur min hyresvärd bemötte mig vad gällde hissen så kanske det inte är helt omöjligt att de har det.

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0