[Gammalt inlägg] Brist på tillgänglighet är en ond cirkel

Samtliga kommunala, statliga och landstingsverksamheter ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning nästa år, sedan följer förhoppningsvis näringsfastigheter, föreningslokaler och bostadshus. Jag försöker tänka positivt, även om jag ser hur mycket som behöver göras för att samhället ska vara tillgängligt för alla.

Jag hör ibland att orsaken till varför en viss lokal inte är tillgänglig för personer med funktionsnedsättning (oftast rörelsehinder, eftersom det är min primära funktionsnedsättning) är för att det inte kommer några med exempelvis rullstol dit. Det menar du inte?!

Det är enligt mig egentligen inte så svårt att inkludera funkisar (personer med funktionsnedsättning), om en (särskilt personer utan funktionsnedsättning, s. k. "normisar") bara ändrar sitt sätt att tänka. Varför inte sätta ut den portabla rampen i fall att det kommer någon som behöver den i stället för att förvänta sig att den som behöver den säger till i förväg? Särskilt om det inte är ett möte som kräver föranmälan. 

Eftersom normisar är normgivande i samhället (därav namnet) så ligger det på dem att lyssna på oss funkisar för att göra samhälet tillgängligt för oss. Men hur ska vi kunna berätta för dem det de behöver veta om vi inte kan ta oss till de lokaler där de samlas?!


Kommentarer
trollhare

Det är märkligt det där. Jag tänker ofta på hur det var när jag bodde i Falun och kommunen helt plötsligt upptäckte att det fanns problem med tillgängligheten: Det fanns nämligen folkvalda politiker som inte kunde ta sig till mötena för att de inte kom in i stadshuset. Jag tror att det är en av anledningarna till varför man faktiskt idag även har en permanent ramp till rådhuset (inte samma hus alltså), trots att det är en k-märkt 1600-talskåk. De skämdes förmodligen så mycket när det började skrivas i tidningarna om det...

2009-09-10 @ 00:11:17
URL: http://trollhare.wordpress.com
CD

En ramp på en K-märkt byggnad? Wow, det brukar ju vara en av de saker som folk skyller på för att inte göra den tillgänglig....



Ibland är det bra med skam.

2009-09-10 @ 11:06:24
URL: http://dq.blogg.se/
trollhare

Japp. Det är mycket imponerande. Dock inte till huvudentrén eftersom den har asbranta höga trappor, utan till en sidoentré på samma vägg ett par fem-tio meter därifrån, vid den plats där taxi stannar. Jag har faktiskt försökt hitta bilder på nätet där man kan se rampen tydligt, men det verkar inte finnas några. Den är hursomhelst byggd i sten och smälter in i miljön väldigt bra. För mig som f.d. byggnadsantikvariewannabe är den väldigt intressant...

2009-09-11 @ 20:36:23
URL: http://trollhare.wordpress.com
CD

Det låter onekligen intressant! Jag har inte heller lyckats hitta några bilder på nätet, kanske får jag ta och ringa ner till Falun och fråga om jag kan få nån bild....

2009-09-11 @ 20:53:01
URL: http://dq.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0