[Gammalt inlägg] "Det som vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart vad det än hette."

Läser i Kuriren och Aftonbladet att Länsrätten här i Norrbotten har beslutat att ge Jan-Olov Madeleine Ågren rätt att få heta just Madeleine. Detta är av intresse för mig av flera anledningar.

Först och främst på ett personligt plan eftersom jag själv är transperson (kvinna till man), har dubbla namn (Cecilia/Devin) och har genomgått ett namnbyte från mitt födslonamn (Eva Cecilia) och därför vet lite om hur det hela fungerar.

Själv var jag vid min egen ansökan mycket väl medveten om Jan-Olov Madeleines långa process för att få heta det han vill och oroade mig för avslag eftersom Devin är mer vanligt som ett mansnamn (av 132 stycken vid årsskiftet som hette det var 128 stycken biologiska män) än ett kvinnonamn /vuilket ju var en av anledningarna till varför jag valde just det namnet, förutom att jag gillade det så klart). Men Devin är inte så traditionellt i Sverige, så det var väl en av anledningarna till att jag inte stötte på någon som helst patrull....

Sedan så är jag transansvarig i RFSL Nord också och intresserar mig för sådana här frågor. Och jag tycker faktiskt att vuxna människor ska få bestämma vad de vill heta i mycket större utsträckning! Jag menar, vem mår illa av att en man heter Madeleine? Det finns ju massor med män som heter Maria..... Och i alla fall en biologisk kvinna som heter Axel. Men det behöver ju i och för sig inte betyda att man som biologisk kvinna får igenom ett namnbyte/tillägg med namned Axel eftersom det finns minst två biologiska män som heter Madeleine enligt SCB. Vad gäller mitt andra förnamn, Cecilia, så finns det ingen biologisk man som heter det. Eva, som är ett förnamn jag tagit bort, bärs av en biologisk man i Sverige och omkring 194,000 kvinnor.

Nu hoppas jag bara att ingen överklagar länsrättens beslut!


Kommentarer
Carola L

Jag har köpt pepparkaksdeg, mjöl, socker, jäst, russin och mjölkfritt margarin till på onsdag. Det som behövs är havremjölk & saffran + att du måste ta med plastpåsar och burkar till kakorna.



2008-11-15 @ 16:30:36
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Carola L

Ja, jag kan komma förbi på tisdag efter jag varit på AF

2008-11-16 @ 07:54:30
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Carola L

Ja, jag ska vara där 11.....

2008-11-16 @ 20:06:04
URL: http://mammamuh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0