[Gammalt inlägg] Snart är jag inte sjuk längre!

I går var det Transgender Remembrance Day. Vårt lilla event på Café 23 blev rätt så välbesökt, och de som var där var nöjda vilket är bra. Nästa år ska jag försöka komma igång med förberedelserna LITE tidigare....

Socialstyrelsen tar bort sjukdomsstämpeln på transvestiter! Den 1 januari 2009 har jag äntligen, i alla fall i Sverige, en sjukdom ("Transvestism med dubbla roller", som har numret  F64.1 i WHOs klassificering av sjukdomar) mindre, oberoende vad andra säger! *ler* Tragiskt att det tagit så lång tid, men bättre sent än aldrig.


På grund av detta fanns en webbfråga med diskussion i tidningen Dagen, som får mig att vilja informera folk ännu mer (vilket ju i och för sig inte är en dålig sak) eftersom det finns så mycket okunskap kring transpersoner. Men det är inte så lätt för den oinvigda att hålla koll på skillnaden mellan exempelsvis transvestism (som kan vara fetischistisk men inte behöver vara det) och transsexualism... Men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa folk lära sig mer.

Det anordnas en internationell transkonferens i Stockholm på måndag. Tyvärr har jag inte möjlighet att närvara, men jag hoppas ändå få information därifrån av någon som ska dit.

Komikern Wanda Sykes, från bland annat Evan Almighty och På andra sidan häcken, har kommit ut som flata, rapporterar QX. Jag som trodde hon var ute redan.... Där ser man. Och på tal om "man" så skriver Maria Jacobson på Piteå-Tidningens ledarsida att medborgaren är en man i könsblind grundlag. Jag måste bara få slå ett slag för det personliga pronominet "hen" (böjs "henom" och "hens"), även om Svenska språknämnden inte tror på att introducera ett pronomen utan stöd i talspråket...så jag hoppas att fler och fler börjar använda det.... 

Läste också att Högsta domstolen i Kalifornien tar upp frågan om väljarnas beslut att förbjuda samkönade äktenskap är giltigt eller inte. Och det får mig att tänka på den nya reklamfilmen i Björn Borgs Love for All-kampanj. Den är så fin.


Slutligen (det här blev ett långt inlägg!) har jag ett julklappstips: Ge bort en sjukdom i jul! Jag önskar mig en kolibakterie, galna ko-sjukan, magsår och HIV....



Kommentarer
Carola L

Sjukdomarna är underbara :D



Vad var det du fått?!

2008-11-21 @ 13:50:25
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Carola L

Grattis på namnsdagen!

2008-11-22 @ 12:47:21
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Carola L

Det var då segt på uppdateringsfronten!

2008-11-26 @ 14:55:59
URL: http://mammamuh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Commonly Unique

Devin Lind skriver om personlig utveckling, mångfald, skrivande, böcker och mycket annat.

RSS 2.0